Start onderzoek naar de dienstverlening van de gemeente Renswoude
De rekenkamer start een onderzoek naar de dienstverlening van de gemeente Renswoude. In dit onderzoek kijkt de rekenkamer of inwoners goed worden geholpen en tevreden zijn over de diensten die de gemeente biedt. Daarbij gaat het zowel om de dienstverlening via het loket en de telefoon als om de digitale diensten.
Focus onderzoek ligt op klantcontact en organisatie van dienstverlening
Er wordt onderzocht hoe de gemeente haar doelen voor dienstverlening heeft geformuleerd, hoe processen zijn georganiseerd, en in hoeverre de gemeente voldoet aan haar servicenormen. Ook vindt de rekenkamer het belangrijk om de ervaring van inwoners met de dienstverlening van de gemeente te onderzoeken. Daarom zal de rekenkamer een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. In het klanttevredenheidsonderzoek worden inwoners gevraagd naar hun tevredenheid over onder andere (telefonische) bereikbaarheid, de gemeentelijke website en de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Voor dit onderzoek zullen te zijner tijd inwoners benaderd worden die recent contact hebben gehad met de gemeente.
Onderzoeksresultaten
De resultaten van het onderzoek worden vastgelegd in een rapport met conclusies en indien mogelijk aanbevelingen om de dienstverlening te verbeteren. De rekenkamer wil hiermee bijdragen aan goede en toegankelijke dienstverlening voor de inwoners van Renswoude. De rekenkamer publiceert het rapport naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 op haar website.